Slohové oblasti, funkční styly jazyka
Prostěsdělovací styl
Základní funkcí tohoto stylu je dorozumět se. Projevy spadající do této oblasti se vyznačují hlavně jednoduchou větnou stavbou a kompozicí. Jedná se například o zprávy, upozornění, běžné rozmluvy, oznámení, vyprávění či jednoduché popisy.
- hovorový, nese jednoduchou informaci
- funkce prostě sdělná (věcně informační), styl běžné komunikace
- prostá forma, běžná slovní zásoba; parazitní slova: prakticky, vlastně, tedy
- užívají se hodnotící postoje, spontánnost, dialogičnost
Odborný styl
- plní funkci prakticky odbornou, poskytuje hlubší odborné poučení
- neuplatňuje se zde citovost
- důležitá věcná správnost a objektivnost, úplnost, přesnost, přehlednost a jednoznačnost, užívá fakta
- častý výskyt odborné terminologie + vysvětlení; citace; zhuštěnost
- typické předložky (nevlastní): v důsledku…, bez ohledu na…, za účelem…; slovesná sousloví: podat oznámení
- styl věcné komunikace; důkladná připravenost
Dělí se podle stupně odbornosti a podle adresáta:
- vědecký (teoretický) - výsledky vědeckého výzkumu, přesné poučení o daném jevu
- popularizační - zjednodušené podání pro laiky, vysvětlení termínů (konkrétní události)
- administrativní (prakticky odborný) - praktický, termíny, v úřední a obchodní oblasti
Administrativní styl
· též nazýván jako úřední, jednací, především písemně
· původně patřil do odborného stylu, nyní je to 5. funkční styl vyčleněný z odborného
· výrazy neutrální (slohově a citově nezabarvené): bez emocionality a osobních prvků
· ustálená forma (někdy i přísné normy); připravený, přesné vyjadřování, spisovná čeština
· ustálené formulace → usnadňují a urychlují komunikaci; texty jsou jednoduché, rychle a snadno se zpracovávají
Znaky:
Znaky:
· přesnost, jednoznačnost, úplnost
· pravdivost údajů
· osoba autora i adresáta ustupuje do pozadí - zprostředkující činitel
Publicistický styl
styl hromadných sdělovacích prostředků (noviny, rozhlas, televize)
Cíl:
- informovat o aktuálních věcech
- zapůsobit na adresáta + agitace (apel) - výzva, podnět k něčemu
- přesvědčit o něčem; donutit, udělat si vlastní názor
Požadavky: všeobecná přístupnost a srozumitelnost, pravdivost a přesvědčivost, aktuálnost, poutavost a zajímavost v obsahu i ve formě
Slohové útvary publicistického stylu:
Zpráva, oznámení, inzerát, komentář, novinový článek, recenze, nekrolog, úvodník, fejeton, interview…
více zde
více zde
Umělecký styl
funkce estetická → vyvolání citového prožitku
- styl literární komunikace
- působí na rozum, cit a fantazii čtenáře
- subjektivnost autora
- umělecká literatura = krásná, poezie, próza, drama (lyrika, epika, drama)
- rozšiřování obzorů, poznání světa, pobavení - vžití se do osudů
- předání faktů, dějů; charakterizační funkce - prostředí, osoby, doby
- využití všech forem národního jazyka